December gezellige maand - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu December gezellige maand - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

December gezellige maand

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

16 December 2011 | Rwanda, Kigali

Gisteren stond ik onder het afdak van een benzinepomp, te midden van minstens 60 motorrijders. 6 jaar geleden beangstigde mij het nog als ik met zoveel Afrikanen in zo’n n kleine ruimte stond. Nu moet ik eraan herinnerd worden door een “muzungu” die toevallig op vakantie is in Rwanda. We schuilden voor de enorme tropische bui. Meestal duurt dit niet erg lang, maar de lucht blijft erg grijs en al kijkend naar de neervallende regen bedank ik mij dat ik over twee dagen al naar Nederland vlieg. Wat is de laatste tijd omgevlogen en wat heb ik het druk gehad. Sinterklaas schoentjes knutselen in de klas, daarna een themadag ter voorbereiding op de komst van Sinterklaas. We hadden diverse workshops. Een informatieve met feiten en weetjes over de Sint. Natuurlijk allemaal op het niveau van de kinderen. Verder was ere en workshop knutselen en hield ik voor de liefhebbers een workshop acrobatiek en balanceren. We bereidden in korte tijd een act voor die we aan Sinterklaas lieten zien tijdens zijn bezoek op de residentie. Het is leuk om te zien hoe snel kinderen iets aanleren en dit dan meteen kunnen toepassen in een act. Iedereen kon meedoen, van jongste kleuter tot groep 8. Een fijne dag met al vele hulppieten die zich klaarmaakten voor de komst van Sinterklaas.
De vrijdag daarop organiseerde ik een filmavond voor de kinderen. Sinterklaas en het pakjesmysterie. Tijdens de film kregen we nog bezoek van een Piet die onze schoentjes vulde. Tegelijkertijd werd er voor de ouders de film Sint gedraaid.
Nog maar net bekomen van de filmavond werd twee dagen later de Sint verwacht op de residentie. Zenuwachtig dat ik hier toch altijd voor ben! Gelukkig verliep alles naar wens. Het verliep zelfs nog beter dan vorig jaar. Sinterklaas zou dit jaar komen met de luchtballon. Ook Sinterklaas is met zijn tijd meegegaan en wilde ditmaal milieuvriendelijk reizen. Hierom koos hij ervoor om dit jaar met al zijn pieten per luchtballon te reizen. Rond twee uur werd hij verwacht. Voor de tijd hadden we met de kinderen een grote stip in de tuin gemaakt, zodat hij precies kon zien waar hij moest landen. Daarna zingen en goed uitkijken naar een luchtballon. Na enige tijd werden we ongeduldig van het wachten. Juist op dat moment kwam wegwijs piet langs. Helemaal in paniek vertelde hij dat Sint met zijn hoofd in de wolken was en dat ze hierdoor, en ook wegens het slechte weer, waren neergestort even verderop. Gelukkig kon juf Susanne hem gauw ophalen met de auto. Op een paar krukken na heeft hij de val goed overleeft. Sint gauw op zijn stoel en de kinderen op de mat. Na een welkomstwoordje van de ambassadeur begonnen we met het programma. Eerst de mieterse mijter en de puike pietenpetten parade. Hierin showden kinderen hun eigen creatieve versies op de traditionele mijter en baretten. Daarna kwamen de jongste kinderen tot 4 jaar bij Sinterklaas. Hierna hield ik met de kinderen van ISK een acrobaten balanceeract, waarna de kinderen van 5 tot 9 bij de Sint mochten komen. Ondertussen werd natuurlijk veel gezongen en gestrooid en probeerde enkele `handige´ Pieten de acrobaten balanceeract na te doen. Grappig hoor! Als hoogtepunt van de dag was de acrobaten balanceeract van EBK. Deze mannen maakten een menselijke piramide van 3 etages hoog. Mijn complimenten hoor! Als laatste mochten ook de oudste kinderen bij Sinterklaas komen. Sommigen van hen werden vermanend toegesproken over het opruimen van hun slaapkamer en het maken van hun huiswerk. Hierna kreeg iedereen zijn cadeau en werd er door de kinderen tevreden van de cadeaus genoten terwijl de ouders genoten van een lekkere borrel met heuse Hollandse bitterballen.
Dan lijk je de drukte te hebben gehad, maar nee! Volgende week moesten de rapporten mee en werden daaropvolgend oudergesprekken gehouden. Verder moest ik nog examens voor bereiden voor klas 5 en 6 van het voortgezet onderwijs en had ik nog diverse privé bezoeken af te leggen. U zult begrijpen dat mijn studie deze maand even op een lager pitje heeft gestaan.
Gelukkig gaat het met mijn enkels een stuk beter, mijn krukken staan momenteel in de gang. Ik blijf alleen wel last houden van mijn wreef. Goed hier moet ik in Nederland maar eens naar laten kijken.
Ineens wordt ik opgeschrikt door een telefoontje, ik kijk op mijn telefoon en zie dat ik over een kwartier al les moet geven. Dan heb ik dus meer dan een half uur staan wachten. Helaas is de regen niet afgenomen. Ik vraag een gedeelte van mij geld terug aan de chauffeur van mijn scooter en pak snel een taxi naar ISK.

  • 17 December 2011 - 23:56

    Adrie De Mik:

    Sorry wat ben ik toch slordig!!! was helemaal vergeten dat je ook nog een weblog had.Ben weer helemaal bij.Ondanks alle ellende daar zien de fot`s er toch erg leuk uit.Misschien zien we elkaar in de kerstvakantie,ga volgende week je moeder een keer bellen om te vragen wanneer je er weer bent.lieve groet adrie en boris natuurlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn derde reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

de thuiskomst

27 Juni 2012

Afscheid

02 Juni 2012

Night mares can come true.

30 April 2012

3 weken Nederland

30 Maart 2012

laatste dag
Martha

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 146679

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 01 Juli 2012

Mijn derde reis

Landen bezocht: