Night mares can come true. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu Night mares can come true. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

Night mares can come true.

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

02 Juni 2012 | Rwanda, Kigali

Voor wie het niet gelooft nachtmerries kunnen uitkomen en dromen zijn geen bedrog.
Na een hele maand met 90 procent van de tijd regen en een regenmeter die iedere avond geleegd kan worden was het vorige week zondag eindelijk droog en de zon scheen zowaar. Na een lange wandeling met Jerre werk ik nog even op school. Als ik nadien naar huis loop kom ik een collega tegen die vraagt of ik mee ga lunchen bij La Galette. Leuk! Daar was ik al een tijd niet geweest. Laat er dit weekend nu net geen tuinman of bewaker zijn wegens bezoek aan het ziekenhuis. Goed ik besluit Jerre snel thuis te brengen. Het weer is prachtig dus ik besluit hem in de tuin te laten. Sinds Kerst staat er een Berlijnse muur om mijn tuin, voor ontsnappen hoefde ik dus niet bang te zijn. Bovendien zou ik echt niet langer dan 2 uur weg zijn. En ja hoor binnen twee uur sta ik weer voor de poort, maar geen Jerre. Ik besluit een rondje door de tuin te lopen, want die is erg groot. Vreemd hij komt altijd meteen naar de poort als ik deze open. De angst stijgt mij naar het hoofd en ik begin mij allerlei vreemde gedachtes in het hoofd te halen. Jerre is weg! Ik moet alleen naar Nederland en al paniekkerend besluit ik de weg te lopen die we altijd samen wandelen. Geen bewaker of iemand die hem gezien heeft, maar aangezien iedereen mij en Jerre kent is iedereen betrokken en zoekt mee. Bij de Syrische ambassade heeft een hem alleen naar boven zien lopen. Ik hoor de paniek in mijn stem als ik hem roep en fluit. Dan hoor ik hem een halve kilometer verderop blaffen. Puff, wat een opluchting het zal toch niet waar zijn? Jerre is onder de poort door geworsteld, hij had een wond op zijn hoof en het bamboe van de poort was beschadigd. Toen is hij helemaal omgelopen naar de hoofdingang van de Belgische school. Naar binnen gegaan en waarschijnlijk op zoek naar mij gegaan. Toen hij mij niet vond is hij in paniek geraakt en verder gaan zoeken. Uiteindelijk is hij gewoon voor mijn lokaal gaan wachten toch hij mij hoorde roepen. Je kunt je voorstellen hoe blij ik was om hem te zien. Mijn weekend kon niet meer stuk! Nu een week later lopen we weer op zondag een grote ronde. Ik had hem gisteren gewassen dus hij had zijn halsband nog niet om. Komen we toch niet een loopse teef van de straat tegen. Nou bingo hier had ik dus geen zin in maar beide honden wel. Met schaamrood om de oren moet ik zeggen dat ik de teef met stenen heb verjaagd en zelfs nog een schop heb verkocht. Helaas deed dat mij zeerder dan de hond. Jerre in zijn nekvel gegrepen en hem zo mee naar huis gesleept. Puff, had geen zin om uren te wachten voor de geneugten van meneer. Kans is groot dat ik hem eens in Nederland mooi laat castreren, want hij is nog dagen lang niet meer te houden geweest.

Verder gaat alles hier goed. 5 mei vierden we geen Bevrijdingsdag, maar Koninginnedag. Alle Nederlands en Vlaams sprekende kinderen kwamen bijeen om de verjaardag van de koningin te vieren. Het feest werd dit jaar wederom gehouden bij de fam. van de Hoef. Nadat we het volkslied voor de koningin hadden gezongen gingen alle kinderen uiteen om diverse workshops te volgen. Een groep leerde voetbaltrucs van de gerenommeerde voetbalcoach Rene Hiddink en zijn Vlaamse assistent Ruben. De andere groepen leerden goocheltrucs van juf Gerda en de laatste groep ging poffertjes bakken onder leiding van Johan en juf Susanne. Dit laatste was erg plezierig voor de inwendige mens.
In de tweede ronde gingen de kinderen muziekinstrumenten maken of konden ze onder leiding van juf Arline leren hoe ze een echte cheerleader werden. Verder verfden alle kinderen een T-shirt voor de miss of mister T-shirt verkiezing. Hiervoor was speciaal uit Nederland een afvaardiging van een gerenommeerd reclame bureau overgekomen om de prijzen uit te reiken.

Als hoogtepunt van de middag konden alle kinderen hun kunsten tonen tijdens de “grand finale” en werden de volgende kinderen uitgekozen als miss of mister t-shirt.

Groep 1 en 2 Mark van Damme
Groep 3, 4 en 5 Amaia van Dommelen
Groep 6, 7 en 8 Daan Burume

Zij gingen naar huis met een mooie oranje rugzak met tulpen en inhoud.
Hierna ging de friettent van Piet open en bediende Lut en Johan ons van de heerlijkste snacks vanuit een Heuse Hollandse Frietkraam.
Zo zie je maar we komen hier in Afrika niks te kort. In juni wordt het zelfs voetbal kijken met twee echte specialisten: Rene Hinddink en Ernie Brandts. Ben benieuwd wat zij ervan vinden.

De laatste zaken wil ik jullie nog even kort van op de hoogte brengen. Hoogtepunten zijn voor mij altijd de gezellige filmavonden voor de school. We hadden er twee deze maand. Verder heb ik sinds een aantal weken bezoek van een gekko. Gekkie heb ik hem genoemd. Het is een gekkie, want hij sinds weken zit hij aan de binnenkant van mijn hor. Tussen het raam en het hor dus. Hier zit enige ruimte. Hier vangt hij regelmatig vlinders of ander rondvliegend gespuis. Zijn staartje is gebroken maar dat mag de pret niet drukken. Ook heb ik de laatste middag in Kigali doorgebracht met Gerda. Mijn grote steun en toeverlaat in Kigali. Naast de gezellige avondjes samen was zij ook altijd mijn rechterhand tijdens eigenlijk alle themadagen die ik heb georganiseerd. Zij vertrok 29 mei al naar Nederland. Snif ik mis haar nu al. Gelukkig hebben we afgesproken contact te houden. Wordt wel moeilijk nu zij een baan in Eindhoven heeft gekregen. Als laatste nog twee leuke foto’s van mijn lieve Jean De Dieu. Jan van God is mijn tuinman en van Linda kreeg ik allemaal stoere T-shirts mee voor hem. Hij is de koning te rijk en draagt ze alleen in de weekenden als hij naar huis gaat.

• 04 Juni 2012 - 13:46

Froukje:

Wat spannend Martha, gelukkig vond je Jerre terug! Besef je, hoe diep je zo`n hond in je hart sluit. Wat doe je het toch leuk met de kinderen. Ik wens je nog mooie zonnige dagen. Groetjes Froukje.

• 26 Juni 2012 - 20:51

Adrie De Mik:

ha die martha wat zou je toch zijn zonder jerre!!! gelukkig dat die er toch nog was.
    wanneer kom je weer naar nederland of ben je er al.laat ons het effe weten we zij nieuwsgierig hoe het met je gaat.
    lieve groet adrie je weet we die uit de bult haha