3 weken Nederland - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu 3 weken Nederland - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

3 weken Nederland

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

30 April 2012 | Rwanda, Kigali

Heerlijk om weer even voor een paar weken terug te zijn in Nederland. Net zo fijn als het weer terug naar Rwanda gaan na drie weken. Deze vakantie is echter een hele drukke tijd geweest. Solliciteren hier en een gesprekje daar. Nee, in dit Nederland vind je niet zo gemakkelijk werk als in het Nederland dat ik heb verlaten. En dit is niet het enige dat veranderd is in Nederland. Helaas moet ik constateren dat Nederland de laatste jaren onpersoonlijker en harder is geworden. Mensen leven zich niet zo gemakkelijk meer in andere mensen en hun situaties in. Ik dacht eerst dat het door de crisis zou komen, maar die hoort mensen nou weer net met beide benen op de grond te zetten. Goed ik ben benieuwd hoe het gaat lopen als ik eenmaal weer terug ben in Nederland. Sinds ik enkele gesprekken achter de rug heb zie ik het wel weer een beetje zitten. Voor de vakantiemaanden kan ik aan de slag op Maeykehiem in St. Nicolaasga en aangezien ik eerst in Langweer ga wonen is dit op het fietsje te doen. Gelukkig maar, want de benzine in Nederland is enorm duur en de reiskostenvergoeding niet meer dan een appeltje tegen de dorst. 8 cent per kilometer!!!
Verder heb ik Nederland veel bezoekjes afgelegd. Met Astrid lekker ontbijten bij de HEMA. Leve de HEMA! Koffie en een heel ontbijt voor 1 euro. Verschrikkelijk overigens om te zien hoe al dit overschot in de prullenmand beland. Goed wel gezellig. Daarna lekker even winkelen. Volgende keer zal zoon Ferne van 3 er wel niet meer bij zijn. Tegen die tijd gaat hij al naar school. Ook samen met haar voetbalcoach geweest bij het straatvoetbal. Onder onze bezielende leiding werden de mannen natuurlijk vliegend eerste en gaan ze een ronde verder.
Met Oom Rudolf weer diverse koffietenten uitgeprobeerd en gecontroleerd of de bekende koffietenten nog aan de juiste eisen voldoen. Verder heb ik hem getrakteerd op een dagje treinen. We zijn in Utrecht naar het museum geweest van klokkenspel tot pierement. Gezellig dagje met een lekkere afsluiting bij de V en D op Hoog Catherijne.
8 april naar de verjaardag van Sieger. Dagje Texel is altijd gezellig. Sieger wordt al een hele grote jongen. Leuk om straks weer dichter bij hem te wonen dan maak je het toch allemaal van veel dichterbij mee. Tweee paasdag naar een hondenshow in het FEC in Leeuwarden. Mijn eerste hondenshow. Ik heb genoten van alle rassen die daar rondliepen, maar Jerre is toch de mooiste en de liefste. Daar kan geen hond of ras tegenop. Goede tweede plaats is een Mechelse Herder, dat is ook een fantastische hond.
Met Annemiek ook een dag met de trein. Het was museumweekend dus op naar het tropenmuseum in Amsterdam. Hier breng je gemakkelijk een dag door en als verrassing liepen we terug naar de trein nog in de Dapperstraat over de markt. Door het museumweekend waren alle standhouders gekomen en hebben we nog heerlijk op de markt kunnen sneupen. Uiteindelijk alleen maar aardbeien gekocht.
Met mama en papa wordt het een gewoonte om tijdens mijn vakantie Hans en Maaike te bezoeken. Totaal geen straf, want dit zijn altijd hele gezellige avonden. Wederom in een nieuw huis. Ik hoop voor hen dat dit niet tijdelijk is en dat ze hier nog even kunnen blijven wonen.
Nog een vaste prik worden de bezoeken van Hugo, ma, pa en ik aan de zusters. Eerst in de auto naar Hugo en vandaar in zijn auto naar Wijchen, Alverna. Het is inmiddels geen klooster meer, maar zowel zusters als ouders genieten met volle teugen van deze bezoeken. Zuster Alberdine is de oude muzieklerares van Hugo en Zuster Jorna is op een of andere manier familie met Hugo. Tja, de tijd vliegt. En dan is het na alle inkopen alweer tijd om naar Rwanda te gaan. De laatste 9 weken. Een beetje weemoedig vertrek ik weer naar Afrika. Het voelt goed om weer terug te gaan. Ik ben mij bewust van het feit dat ik mij weer in Nederland ga vestigen en kan op een voor mij bevredigende manier afscheid nemen. Ik ben blij dat mijn kamertje klaar is bij twee ontzettend lieve mensen en dat ik tijdelijk werk heb. Eenmaal in Nederland ga ik hard verder op zoek naar werk. Gelukkig gaat Jerre mee naar Nederland. Ik hoop dat zijn reis voorspoedig verloopt, want ik zal zijn steun nog hard nodig hebben de eerste maanden. De dag voor mijn vertrek heb ik nog heel waardevol met papa doorgebracht. Samen zijn we met de auto naar Antwerpen geweest. Zo bijzonder een dag met je vader optrekken. We hebben beiden genoten. Duiven voeren op het plein voor het centrale station in Antwerpen. Antwerpen is echt een prachtige stad die rijk is aan cultuur en oude gebouwen. Goed treinticket opgehaald en terug naar Nederland. Eerst de tank volgooien en dan naar Nederland. Het land waar de wegen vele malen beter zijn dan in België.

  • 30 April 2012 - 15:29

    Annemarie:

    Je vergeet nog een dagje Arnhem! Was fijn elkaar weer te zien, thanks voor de foto's! Veel succes met de laatste weken, en we komen in de zomer graag een keer naar het Noorden.

    xx

  • 02 Mei 2012 - 09:11

    Helma:

    tja, zijn mensen harder? Als je hier woont merk je het minder snel. Ik merk het nog het meest in de manier waarop mensen over anderen kunnen praten, zo weinig respectvol als iemand net buiten het bekende kader valt. Alsof Nederland benauwder geworden is. De politiek is helemaal om je kapot te schamen. Gelukkig is de regering niet meer in staat om te regeren! Nu maar hopen dat we geleerd hebben van de afgelopen tijd.
    Nog negen weken en dan woon je weer hier. ````````````````````fijn dat je een baan hebt gevonden. Werk vinden voor vast is lastig geworden. Alles is tijdelijk zullen we maar denken.
    Ik wens je tijd toe die je helpt om op een goede manier Rwanda los te kunnen laten en terug in Nederland te aarden in een land dat anders is dan toen jij weg ging maar waar ook lieve, goede mensen zijn die gelukkig goede dingen doen.
    tot horens of ziens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn derde reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

de thuiskomst

27 Juni 2012

Afscheid

02 Juni 2012

Night mares can come true.

30 April 2012

3 weken Nederland

30 Maart 2012

laatste dag
Martha

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 146611

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 01 Juli 2012

Mijn derde reis

Landen bezocht: