up date juni - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu up date juni - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

up date juni

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

28 Juni 2011 | Rwanda, Kigali

Leuke dingen!
Naast de vele beslissen die ik op persoonlijk vlak en op schoolgebied allemaal moet nemen had ik toch onverwachts nog heel leuke dingen op het programma staan. Onverwachts kreeg ik een buurvrouw uit Utrecht die, omdat ze net aan de pabo was afgestudeerd, met haar vader meekwam naar Kigali. Haar vader werkt hier ieder jaar een maand. Hij is arts en doet onderzoek naar malaria preventie. Vaders zien we dus niet veel, maar Marleen is de afgelopen weken in de klas aanwezig geweest. Vrijdag zijn we samen op de scooter naar de lokale markt geweest, altijd leuk. Ik ben nog druk geweest met voetbalshirts en sieraden. Heb eigenlijk besloten o; niet zoveel meer mee te nemen. Heb steeds vaker het gevoel weer thuis te komen met Afrikaanse ‘troep’ waar niemand op zit te wachten. Ik denk dat ik het deze keer misschien wel houd bij Afrikaanse Mountain gorilla koffie en thee. Anyway een bezoek aan de markt is altijd leuk, vooral als je wat Kenyarwanda weet te spreken. Uiteindelijk drie voetbalshirts, wat armbanden en een Arikaanse trommel weten te scoren. Marleen deed nog inkopen voor het weekend en heeft zich blauw gekocht aan sieraden. Daarna terug op de scooter, de schoolkrant ophalen bij de drukker en naar huis. Mocht toch even kwijt dat we voor de schoolkrant 2 maal terug moesten. Eerste keer waren ze nog niet klaar en de tweede keer hadden ze een transparant blauwe voorkant gedaan, terwijl we, met een neongele kleur als voorkant, om een transparante blanke voorkant hadden gevraagd.
Vrijdagavond vroeg naar bed, want de volgende morgen zou ik om zes uur worden opgehaald door Susanne om de naamgeving ceremonie van de gorilla’s bij te wonen. Een eer om dit te kunne bijwonen, daar het een officiële vip uitnodiging was namens de Nederlandse ambassade. Kortom de beste plaatsen met gratis eten en drinken. Dit alles vond plaat vlakbij Ruhengeri en dat ligt op twee uur rijden afstand van Kigali. Voor mijn gevoel alleen de berg op, met links een enorme berg en rechts een heel diep ravijn. Prachtig uitzicht, maar ben sinds lange tijd niet meer zo wagenziek geweest als die rit. Gelukkig was het de moeite waard.
Aangekomen moesten we de meegenomen uitnodiging tonen om binnen te komen. We werden, door het lokale volk, naar de vip gebracht en ik kan je vertellen het voelt niet zo leuk als het lijkt. Helemaal niet als je een vergelijking maakt met het lokale publiek. De verschillen zijn zo groot. Eenmaal op onze plaatsen kregen we een hapje en een drankje. Het waren weliswaar plastic tuinstoelen, maar goed, daar zat de vice president ook op dus dat zegt alweer genoeg. Ik zat vlakbij de ambassadeur van Nederland, hij was ook vereerd om een van de nieuwe baby gorilla’s een naam te geven. Laat ik eerst een korte uitleg geven over kwita izina. Dit is een speciale dag, waarop een keer per jaar wordt gevierd dat er weer zoveel baby gorilla’s zijn geboren in dat jaar. Dit jaar zijn het er 22 geweest, waaronder een tweeling en dat is heel bijzonder voor gorilla’s. Op deze dag krijgen alle gorilla’s een naam. Want zoals velen van jullie weten worden de gorilla’s nog altijd gevolgd en beschermt. In de afgelopen 10 jaar is het aantal gorilla’s van rond de 400 naar de 500 gestegen en eerlijk gezegd vind ik dat niet erg veel voor 10 jaar bescherming en onderzoek. Goed positief is de vooruitgang, maar we zijn nog lang niet klaar. Natuurlijk is het ook een beetje een publiciteitsstunt en natuurlijk zijn de mensen die in aanmerking komen voor de naamgeving over het algemeen de grootste donoren, maar dat mag de pret niet drukken. Ik geloof dat Nederland ieder jaar 4 miljoen in het project stopt.
Na een verwelkoming van de ere gast, de vice president van Rwanda, werden de gorilla’s voorgesteld. Een voor een kwamen ze de trap aflopen en het was zo’n aardig gezicht. Prachtig vertederend. Toen werd de eerste groep naamgevers naar voren geroepen. Onze ambassadeur was als eerste aan de beurt. Hij koos de naam Umahirgwa, dat betekent zoiets als chance of prospect. Natuurlijk heeft hij ook deze naam niet bedacht. Volgens mij worden deze namen aangedragen door de bewuste onderzoekers van deze familie of stam gorilla’s. Na het officiële gedeelte van de naamgeving deed de vice president nog een woordje en het grote feest met afgesloten met Baby cool. Een bekende popzanger uit Uganda. Ik was al eerder bij een concert van hem in Uganda geweest, maar hij blijft leuk met publiek. Zo haalde hij nog een lokaal jongetje uit het publiek, beloofde hem 100 dollar en gaf hem zijn dure riem en zonnebril. Wel vond hij het jammer dat de Rwandesen hun kinderen niet leerden zwingen, dat gaat er in Uganda wel even anders aan toe. Uganda was namelijk een geweldig land. Hier kun je dronken auto rijden met maar 10 euro op zak, hier kun je de politie dan mee omkopen, zo wist hij te vertellen haha dat is natuurlijk ook zo. Op Nigeria na denk ik het meest beruchte land op gebied van omkoping. Nou ja zeg nou zelf met geld is toch alles te koop.
De vakantiegangers Tineke en Gerke zijn inmiddels ook alweer naar Nederland vertrokken. Zij hebben veel door het land getrokken en hebben in 4 weken meer van Rwanda gezien dan ik in een jaar. De laatste dagen brachten ze weer bij mij door en zodoende hebben we ook samen nog een aantal dingen kunnen doen. Markten bezoeken, (Gerke heeft er nog blouses laten maken), vrienden bzoeken, wandelen en natuurlijk uit eten in Milles Coulines, het beruchte Hotel Rwanda. De foto’s, met dank aan Tineke en Gerke, illustreren onze leuke uitstapjes

  • 28 Juni 2011 - 16:56

    Annemarie:

    En wanneer ga jij nou eens naar de gorilla's?? Zo'n geweldige ervaring, DOEN!! (of ben je al geweest?)

    xx

  • 17 Juli 2011 - 11:02

    :

    Ik zie nu pas dat jij wel goed bent in het bijhouden van je blog. Heb dus wel even terug moeten lezen. Leuk om je verhalen te lezen en nog leuker om de foto's er bij te zien! Je hebt paps inmiddels enthousiast gemaakt over Rwanda, dus wie weet wordt dat wel onze volgende bestemming! Veel plezier op Texel komende week, hoop dat het weer wat beter wordt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn derde reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

de thuiskomst

27 Juni 2012

Afscheid

02 Juni 2012

Night mares can come true.

30 April 2012

3 weken Nederland

30 Maart 2012

laatste dag
Martha

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 146677

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 01 Juli 2012

Mijn derde reis

Landen bezocht: