Angsthaas!!! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu Angsthaas!!! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

Angsthaas!!!

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

24 Mei 2011 | Rwanda, Kigali

Bang ?????

Waar zou onze geliefde president toch zo bang voor zijn ? Voor iedereen hier een raadsel. De ene zegt dat er onrust heerst onder de bevolking die overslaat op het leger, een ander zegt dat hij buitelandse druk voelt.
Feit is wel dat de president druk bezig is om zijn residentie uit de breiden en te beveiligen. In de omtrek van zijn huis heeft hij de meeste huizen opgekocht en afgebroken. Wegen die normaliter toegankelijk zijn heeft hij gesloten voor auto’s, maar na zes uur zijn ze nu ook gesloten voor voetgangers. Erg vervelend voor mij, omdat ik vaak na zes uur bij vrienden vandaan kom, die aan de andere kant van de president wonen. Ook het rondje dat ik met Jerre liep kan ik niet meer lopen. Geen genade en gewoon twee kilometer omlopen. Nu vindt Jerre dat geen problem en ik normaal ook niet, maar in het donker en op het einde van de dag heb ik er niet zoveel zin meer in. Gelukkig zijn ze vaak in de gelegenheid om mij even met de auto thuis te droppen. Na mijn Paasverlof is hij ook begonnen met het bouwen van een muur. Daar waar de Berlijnse muur onder veel gejuich werd afgebroken, wordt hij hier in stilte weer herbouwd. Pfff, moeilijk om dit allemaal aan te zien, want de burgers worden geacht hun tuin afscheiding duidelijk te maken met een hek. Muren zijn verboden, terwijl dit heel gebruikelijk en erg veilig is in Afrikaanse landen. Zijn laatste actie is een road block van betonblokken rond de weg om het Shereton hotel. Je kunt nu alleen nog maar via de hoofdingang naar Shereton, een rondje er omheen is niet meer mogelijk en dat terwijl hier de hoofdingang ligt van de KIST. Kigali International School of Technics. Een heel gerenomeerde school in Rwanda. Ook ligt in deze straat het monument waar tijdens de genocide 14 belgen zijn doodgeschoten. Erg onrespectvol hoor! Goed gelukkig mag je deze weg ten aller tijden nog te voet begaan, maar ik vraag mij af nog voor hoelang.
Het vlakbij de president wonen heeft echter ook voordelen hoor! Ik zit eigenlijk zelden zonder stroom en mocht het wel het geval zijn dan is het probleem vaak binnen een uur opgelost.
Verder doe ik in het dagelijks leven mijn ding, lesgeven, vergaderen, afronding van dit schooljaar en de voorbereidingen van het volgend. Er is mij gevraagd of het mogelijk is om studenten van de Ecole Belge die Vlaams willen volgen dit ook bij onze school kunnen doen. Goed voor de subsidie natuurlijk, maar voor mij betekent dit meer studenten, leerkrachten, minder lesgeven en meer directeurs taken. Het is een hele geode leerschool, maar ik weet niet of dit wel is wat ik wil. Goed ik heb volgend jaar een heel jaar lang de tijd om dit uit te vogelen.

Nog even snel een laatste up date van de zaken in en rondom het huis. Sinds het weekend een nieuwe huisgenoot Jack the rabbit. Hij woont in het kippenhok en Jerre kan er uren naar kijken. Vindt Jack echter niet zo leuk. Haha
Ook gisteren in de morgen een aardbeving gehad, was alweer een tijd geleden. Deze kwam met erg veel lawaai. Het huis stond echt te schudden. Ik gelukkig geen schade, maar wel vele huizen in het ouder centrum.

  • 24 Mei 2011 - 17:15

    Annemarie:

    Hoe is het met je enkels/ pezen??

    xx

  • 24 Mei 2011 - 18:41

    Tineke:

    HOi Martha, Gerke en ik wilden nog bij de president gaan theedrinken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn derde reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

de thuiskomst

27 Juni 2012

Afscheid

02 Juni 2012

Night mares can come true.

30 April 2012

3 weken Nederland

30 Maart 2012

laatste dag
Martha

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 146679

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 01 Juli 2012

Mijn derde reis

Landen bezocht: