van alles en nog wat - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu van alles en nog wat - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

van alles en nog wat

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

13 Maart 2011 | Rwanda, Kigali

Vanmorgen weer als vanouds genoten van de jeugddienst in de kerk. Wat kan die man achter het keyboard zingen zeg! Fantastisch hoe hij jong en oud in zang en soulsfeer krijgt. Het was inmiddels alweer drie weken geleden dat ik de dienst had bijgewoond. Gelukkig is sinds deze week de pijn en zwelling niet meer teruggekomen in mijn enkel, zodat ik weer de kerk kon bezoeken. Toch heedft die enkel ook zijn geode kanten gebracht. Door het stil en thuis zitten heb ik het plezier in puzzelen weer hervonden. Van een vriendin leende ik een puzzle van 1000 stukjes, die is inmiddels af en ik ben begonnen aan eentje van 1500 stukje, ik ben benieuwd of ik die af heb voor de paasvakantie begint.

Wie denkt dat met een naderende paasvakantie de school een beetje rustiger wordt heeft het mis. De voorbereidingen voor kinderkoninginnedag zijn inmiddels begonnen en volgende week hebben we als bestuur en directeur nog een open ouderavond op de planning staan. Hierin kunnen ouders hun feedback aan school en docententeam geven. Ik geef dan een hele afgemene overdracht aan de ouders over de Cito die afgelopen februari is afgenomen. Daarna schiet het alweer hard op en is het nog maar 2 weken voordat ik naar Nederland vlieg. Ik kijk er best wel naar uit om weer even te gaan, maar het blijven gemengde gevoelens. Afgelopen week is het een hele fijne week geweest. Echt zo’n week dat je weer even beseft waarom je naar Afrika bent vertrokken. De lessen liepen als een trein, de samenwerking met college was gezellig en het weekend was vooral genieten van de zon, mijn trouwe viervoeter, voetbal en vrienden. Op zaterdag ben ik naar Cercle Sportief geweest. Hier kun je tegen een vergoeding zwemmen, tennissen, voetballen etc etc. In de foto’s kun je een overzicht zien van het Rwandese sportcentrum. De voetbalcoach heeft al gevraagd of ik na de paasvakantie de club niet met zijn 2 te gaan trainen. Het aantal is inmiddels zo gestegen dat hij assistentie wil. Ik zal er over nadenken, want wil er niet aan vastzitten. Op zaterdag worden ook altijd de themadagen georganiseerd. Aan het eind van de middag op bezoek bij een vriendin. Gezellig kletsen en bakkie doen onder het genot van BVN de Nederlands/Belgische televisie voor buitenlanders.

Het hele weekend mooi weer en gezellige dingen doen. Ik kan er morgen weer volop tegenaan. Het enige waar ik mijn bedenkingen en zorgen over heb, zijn alle huizen in een straal van ik denk wel een kilometer rond de presidentswoning. Deze zijn in een kleine maand tijd allemaal gesloopt. Er werd veel gespeculeerd. Wat gaat er gebeuren, waar is de president bang voor of wat voor plannen heeft hij met deze grond. Het laatste nieuws dat ik heb gehoord is dat er enorme torenflats komen. Ik denk dat hij met onze subsidiegelden van Rwanda een tweede New York wil gaan maken. Voor zover ik het kan zien gaat het meeste geld naar beveiliging, het leger en aan de infrastuctuur van het land. Er zijn nog weinig plekken in Kigali die het Afrika vertonen zoals de meeste mensen het in hun verbeelding of van plaatjes kennen. Prachtige winkelcentra, enorme kantorencomplexen, vinexwijken zoals in Aalsmeer en dit alles terwijl de olieprijzen stijgen en naar mijn schatting maar 5 procent van de locale bevolking hiervan kan genieten. De andere 95 procent mag kwijlend toekijken. Ik zal jullie via de foto’s op de hoogte houden over de ontwikkelingen van de wijk rondom de presidentswoning.

  • 13 Maart 2011 - 18:35

    Richtsje:

    Wat een ongelooflijke bouwput gaat dat worden zeg, inderdaad! Hoop dat je daar geen last van krijgt.
    Puzzels had ik nog zat voor je, maar die zijn niet op tijd bij je natuurlijk. Ik denk dat ik me suf zou gaan lezen...

    De cito's hebben we hier ook gehad. Wilko zijn groep deed het op zich prima, al waren er ook uitschieters naar onderen. Ik vond het o zo spannend om nu de schoolkeuze t moeten maken, maar zoonlief is er zelf nu wel uit. Geen gymnasium, maar de onderbouw havo/vwo in Grou.

  • 14 Maart 2011 - 12:15

    Maureen:

    hey Martha, leuk hoor om af en toe je verslagen te lezen. Wij gaan ook weer een avontuur aan: we hebben een concessie verkregen voor een ecolodge in Kasungu National Park in Malawi. Ken je vanuit het ex-pat cirquit nog stellen met management- horeca- en/of toerisme ervaring die interesse hebben in het dagelijks management ervan? Wij blijven voorlopig in NL, Merijn gaat naar de middelbare...
    veel groetjes van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Mijn derde reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2012

de thuiskomst

27 Juni 2012

Afscheid

02 Juni 2012

Night mares can come true.

30 April 2012

3 weken Nederland

30 Maart 2012

laatste dag
Martha

Actief sinds 18 Juli 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 146682

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 01 Juli 2012

Mijn derde reis

Landen bezocht: