themadag verkeer. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu themadag verkeer. - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Martha Overdijk - WaarBenJij.nu

themadag verkeer.

Door: martsje

Blijf op de hoogte en volg Martha

27 Februari 2011 | Rwanda, Kigali

Themadag verkeer !
Afgelopen zaterdag hield ik op de Nederlandse school weer een themadag, de derde alweer van dit jaar. Het thema deze keer was verkeer. Een heel leuk onderwerp en je kunt er hele leuke dingen mee doen. Helemaal met de hulp van een paar enthousiaste ouders. Zo toverden we in mum van tijd het schoolplein over tot een verkeersplein, waar ze in Assen een puntje aan kunnen zuigen. Een heuse school, kerk, bloemenwinkel en snackbar. O en natuurlijk niet te vergeten de campingplaats.
We zijn begonnen met het inkleuren van verkeersborden of ware grootte. Daarna hebben de kinderen de betekenis van de borden uitgelegd en hebben we de borden in het circuit geplaatst. We zijn begonnen met een stukje theorie. Woordenschat met woorden als knipperlicht, controleren, spaken, metro en tram etc etc voor Nederlandse kinderen heel gewoon, maar voor hier dus niet. Een fiets is hier geen dagelijks vervoersmiddel. Daarna vulden we nog wat rebussen en puzzels in.
Na een kleine pauze met limonade en koek uit de snackbar gingen we aan de slag met onze meegebrachte voertuigen. Fiets verkennen en even oefenen op de fiets. Opstappen, remmen, bochtjes maken etc etc. Voordat we het parcours op gingen hebben we eerst nog de fietsen gecontroleerd naar aanleiding van een checklist. Reflector, verlichting, bel, spaken en ga zo maar door. Uiteraard waren de meeste fietsen niet geschikt om veilig in Nederland rond te fietsen, maar prima voor hier. Dan even snel het parcours lopend verkennen en de borden nog even herhalen en afsluiten met de uitvoering. De kinderen kregen opdrachten die ze moesten uitvoeren. De ene was een bus, de andere een passagier, weer een ander was voetganger of fietser en ga zo maar door. Uiteindelijk hebben ze ook nog even vrij in het parcours rondgekeken.
De afsluiting was weer gezamelijk in het lokaal. We eindigden met een quiz met vragen waarbij de kinderen konden rennen naar rood, fout of naar groen, goed. Na afloop bleven heel veel kinderen nog hangen om te genieten van het verkeersplein. Erg leuk om te zien. Ik heb ontzettend genoten en ik hoop de kinderen ook hahaha.......

• 27 Februari 2011 - 14:22

Ma Een Pa:

we hebben alles gelezen ,hoop dat alles weer goed zal komen.Daar twijfelen we niet aan groetjes van ons liefs dag

• 01 Maart 2011 - 09:05

Froukje:

Hoi Martha, beterschap met je enkel! Leuke verkeersles, zou ook best bij ons op 't plein kunnen; als het ooit weer zomer wordt. Groetjes & succes!

• 01 Maart 2011 - 17:57

Marian:

Hoi Martha,

Wat hebben jullie een leuke themadag bedacht. Leuk! Ik heb het Hakim ook even laten zien.
    Droef bericht bij ons weg: Farouk zijn vader is overleden 12 uren nadat hij een hartok. (omleidingen) heeft gehad.
    Veel verdriet.
    Groetjes Marian

• 08 Maart 2011 - 15:07

Anneke Rienstra:

Dag Martha,

Leuk om je weer even te vinden en te zien waar je mee bezig bent... Krijg meteen heimwee!
    Een hartelijke groet vanuit een voorjaarsachtige Sneek!

Anneke Rienstra

• 13 Maart 2011 - 12:33

Pa En Ma:

we hebben de foto's bekeken en vonden ze heel leuk. Groetjes uit Bolsward. pa en ma